Comença a Capellades la primera campanya d’excavacions arqueològiques a l’Abric de la Consagració, dins la Cinglera del Capelló

Dimecres, 15 de juliol de 2015
Durant aquest mes de juliol s'està portant a terme la primera campanya d'excavacions arqueològiques a l'Abric de la Consagració, a Capellades.

Aquests treballs es desenvolupen en el marc del projecte de recerca Abric Romaní-Cingles del Capelló, dirigit per l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i finançat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Capellades.

Als treballs a l'Abric de la Consagració hi participa un equip amb set persones de diferents centres de recerca (IPHES, Universitat Rovira i Virgili, Universitat de Barcelona, Universitat de Jena), sota la direcció dels investigadors Manuel Vaquero (IPHES) i Andrea Picin (Universitat de Jena).

L'Abric de la Consagració és un dels jaciments que formen part del conjunt arqueològic de la Cinglera del Capelló, on des de l'any 1983 es desenvolupa un projecte de recerca que ha portat a excavar jaciments com l'Abric Romaní, l'Abric Agut, la Balma dels Pinyons i la Balma de Can Manel. Aquests treballs han permès documentar una seqüència d'ocupacions humanes que van des del Paleolític Mitjà fins al Mesolític.

Malgrat ser conegut des de fa temps, les actuacions arqueològiques realitzades fins ara a l'Abric de la Consagració havien estat molt puntuals. L'única intervenció prèvia es va produir arrel d'una destrucció parcial del jaciment que va motivar, l'any 1985, una actuació arqueològica d'urgència que va permetre constatar la presència de nivells arqueològics i obtenir una primera sèrie de datacions que situen la cronologia del jaciment entre els 9.000 i els 55.000 anys abans del present. Tenint en compte aquestes dates, es preveu documentar ocupacions humanes corresponents al Paleolític Superior.

Amb la campanya de 2015 s'inicia una fase preliminar dels treballs que té com a objectiu documentar el conjunt de la seqüència estratigràfica i arqueològica per tal d'avaluar la conveniència de portar a terme una excavació en extensió. Per això cal determinar primer quants nivells arqueològics hi ha al jaciment, així com les seves característiques (cronologia, atribució cultural, densitat de restes, grau de preservació). En aquest context, els objectius de la campanya de 2015 consisteixen en preparar el jaciment de cara a les properes campanyes, portant a terme sobretot tasques de neteja i topografia, sense descartar que es pugui iniciar l'excavació d'un sondeig a la part superior de la seqüència.

Darrera actualització: 10.01.2017 | 13:00